spelpausspelgransersjalvest
break
24 tim paus
pokercasinosports

Fotboll

Ej spelade eller uppskjutna matcher annulleras i spelsyfte, såvida vi inte inom rimlig tid - med officiell information - kan fastslå att matchen har flyttats till inom tre dagar från ursprunglig starttid, i vilket fall spel kommer att gälla.

Spel på en match som avbryts innan 90 minuter har spelats ogiltigförklaras, förutom de spel som redan är avgjorda. Om det t.ex. står 5-2 och matchen avbryts med 10 minuter speltid kvar, kommer spel på över 6,5 mål att rättas som vinnande och spel på under 7 mål att rättas som förlorande.

Om platsen för en match ändras så gäller alla spel på den matchen, förutsatt att hemmalaget fortfarande anges som hemmalag. Om hemma- och bortalaget byter plats, d.v.s. bortalaget blir hemmalag, kommer spel placerade på den ursprungliga matchbeskrivningen att ogiltigförklaras.

Om någon av lagen inleder en tävlingsmatch på 90 minuter med färre än 11 spelare - oavsett anledning - så kommer alla spel på den matchen att annulleras.

Oddsspel på fotboll hos oss förutsätter att matcherna genomförs enligt standardformat, med 90 minuters speltid fördelat på två halvlekar om 45 minuter. Vi förbehåller oss rätten att annullera spel på event som vi bedömer inte har genomförts enligt denna "standard".

Spel rättas i enlighet enligt informationen från eventets officiella hemsida eller förbundet. Om bevis från TV-bilder, skärmdumpar eller matchrapporter indikerar att det officiella resultatet är felaktigt, förbehåller vi oss rätten att rätta spelen baserat på information från andra källor. Spel rättas baserat på matchens officiella slutresultat.

Eventuella beslut som tas efter matchen av styrande organ räknas inte i spelsyfte. Resultat baseras på ordinarie speltid inklusive eventuell tilläggstid. Förlängning och straffar räknas inte, om inte annat anges.

Förlängning och straffar

Samtliga spel baseras endast på resultat från övertid och straffar. Resultat efter ordinarie matchtid (90 minuter plus tilläggstid) räknas inte.

Vinnarspel

Vinnarspel är ett spel på vinnare av en turnering, tävling, liga eller event - antingen från starten eller någon gång under pågående turnering, tävling eller event innan resultatet är klart.

Vinnarspel på deltagare som inte startar återbetalas inte, och reglerna för dött lopp tillämpas för alla vinnarspel (se nedan).

Regler för dött lopp

När minst två tävlande utses som vinnare (dött lopp), delas antalet betalande placeringar som återstår när vinnarna har utsetts, med antalet tävlande som delar dessa platser. 

Regler för målgörare

Spel gäller endast 90 minuters spel.

Vi försöker alltid tillhandahålla odds på första/sista målgörare för alla möjliga deltagare. En spelare som inte hade ett annonserat odds från början kommer fortfarande att räknas som vinnande om denne gör första/sista målet. Spel på spelare som inte deltar i matchen kommer att annulleras, och likaså spel på första målgörare efter att första målet har gjorts. Alla spelare som deltar i en match är giltiga för spel på sista målgörare.

Notera att självmål inte räknas.

Nästa permanenta manager

Vi väljer ut en lista med potentiella nya managers efter eget godtycke. Andra val är tillgängliga på begäran. Om en manager som inte listats blir utsedd, kommer alla spel att gälla. Ställföreträdande och tillfälliga managers räknas inte såvida de inte slutför minst fem hela matcher (tre för internationella matcher) och då utses till permanent manager. Om en klubb utser en 'director of football' så räknas inte detta för spel på manager. Om en klubb ändrar strukturen i sitt management team och inte kallar utsedd person för 'first team manager', rättar vi spel utifrån vem som ansvarar för att utse 'first team'.

Head-to-Head och 3-vägs

Detta är av de enklaste formerna av sportsbetting, där du spelar på vilket av alternativen som vinner eller förlorar, eller om det blir oavgjort. Spel annulleras om en eller fler deltagare inte kommer till start. Spel annulleras om inte minst en deltagare avslutar eventet. Spel annulleras om alla deltagare diskvalificeras eller på något sätt exkluderas. Spel annulleras om båda deltagare i ett head to head-spel når samma resultat och inget odds erbjuds på oavgjort. Om tre eller fler deltagare ingår och minst två deltagare når samma resultat, tillämpas reglerna för dött lopp.

Spel på över/under

Spel annulleras om antal mål/poäng etc. är exakt samma som det odds spelet placerades på, och inget odds erbjöds för vinnande resultat.

Spel på handikapp

Spel annulleras om resultatet är oavgjort efter att handikapp har tillämpats, och inget handikappspel erbjöds för oavgjort.

Spel på hörnor

Hörnor som döms men inte slås kommer inte att räknas i spelsyfte. En hörna som döms men inte slås innan slutsignalen räknas alltså inte. Om en domare dömer att ett hörna ska slås om, räknas detta bara som en hörna.

Hörnor som döms i förlängning kommer inte att räknas i spelsyfte.

Asian Handicap

Det finns tre huvudsakliga typer av Asian Handicap:

Helt mål (t.ex. Lag A -0, Lag A -1, Lag A -2)

Dessa skrivs som heltal och handikappet tillämpas på resultatet efter att matchen är färdigspelad. Oavgjort med handikappet skulle innebära en ’push’, och insatsen återbetalas.

Halvt mål (t.ex. Lag A -0,5, Lag A -1,5, Lag A -2,5)

Denna typ av Asian Handicap skrivs som halvtal och innebär att det inte kan bli oavgjort med handikappet. Handikappet tillämpas på resultatet efter att matchen är färdigspelad.

Delat handikapp (t.ex. Lag A -0 & -0,5, Lag A -0,5 & -1,0, Lag A -1,0 & -1,5)

Med denna typ av handikapp delas din insats lika mellan handikapp med helt mål och halvt mål. Halva din insats läggs på handikappet med helt mål och andra halvan på halvt mål. Oavgjort med handikappet på ena delen av ditt spel resulterar i en push och insatsen för den delen återbetalas.

Sammanlagda spel

Sammanlagt resultat och sammanlagt handikapp rättas enligt resultat efter första och andra matchen i ett dubbelmöte. Tilläggstid och bortamål påverkar inte sammanlagt resultat i spelsyfte. Om t.ex. Bayern München spelar mot Juventus i ett dubbelmöte, och första matchen slutar 1-0 till Bayern München och andra matchen slutar 2-1 till Juventus, så blir det totala resultatet 2-2. I detta scenario skulle spel på Juventus med handikappet +1 mål vinna, då handikappet läggs till det totala resultatet (2-2 blir 3-2 till Juventus). 2-2 skulle även vara korrekt resultat i detta scenario.

Målskytt - Head to head

Båda spelarna måste starta för att spel ska gälla. Om någon av spelarna inte startar, annulleras spelen. I ett 2-vägsspel annulleras alla spel om resultatet är oavgjort.

Spelarspecial

Namngiven spelare måste spela någon gång i matchen för att spel ska gälla. Om spelaren inte spelar någon gång, annulleras spelen. Detta inkluderar:

  • Mål på nick
  • Mål på frispark
  • Skott i ribba/stolpe
  • Spelare varnad
  • Mål utanför straffområde

Passningar totalt av spelare

En passning definieras som alla bollar som avsiktligt spelas från en spelare till en annan. Passningar inkluderar passningar i öppet spel samt bollar mot mål, hörnor och frisparkar som spelas som en passning, men inkluderar inte inlägg, utkast eller inkast. Spel annulleras om spelaren inte ingår i startuppställningen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Tacklingar totalt av spelare

En tackling definieras som att spelaren har kontakt med bollen i en närkamp på marken, och lyckas ta bollen från motståndaren som hade den. För att en tackling ska räknas måste den tacklade spelaren tydligt vara bollinnehavare innan tacklingen. Att en spelare bryter en passning är inte en tackling. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Skott totalt av spelare

Ett skott definieras som ett tydligt försök att göra mål, oavsett om skottet går på mål eller utanför eller blockeras. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Skott på mål totalt av spelare

Ett 'Skott på mål' definieras som alla försök på mål som:

  • Går in i mål, oavsett avsikt.
  • Är ett tydligt försök att göra mål och som hade gått i mål om inte målvakten räddat, eller som stoppas av en spelare som är det sista försvaret om inte målvakten kan rädda (’last-line block’).

Skott som tar direkt i målställningen räknas inte som skott på mål, såvida inte bollen går in så det blir mål.

Skott som blockeras av en spelare som inte är sista försvaret räknas inte som skott på mål.

Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Skott utanför straffområdet totalt av spelare

Ett skott utanför straffområdet definieras som ett skott där bollens position är utanför straffområdet då skottet tas. Alla händelser på straffområdets linje räknas som inne i straffområdet. Ett skott från straffområdets linje räknas alltså som innanför straffområdet. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Krossbollar totalt av spelare

Ett inlägg definieras som en boll som spelas från en vid position med avsikt att nå en lagkamrat i ett visst område framför mål. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Offside totalt av spelare

En offside räknas när spelaren döms vara i offsideposition och en frispark utdelas. Om två eller fler spelare är i offsideposition när passningen slås, kommer spelaren som är mest aktiv på bollen att vara den som räknas som offside. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Mål innanför straffområdet totalt av spelare

Mål innanför straffområdet definieras som alla mål där bollens position är innanför straffområdet när skottet tas. Ett skott från straffområdets linje räknas som innanför straffområdet. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Mål utanför straffområdet totalt av spelare

Mål utanför straffområdet definieras som alla mål där bollens position är utanför straffområdet när skottet tas. Ett skott från straffområdets linje räknas som innanför straffområdet och räknas därför inte. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Skott i målramen av spelare

Här räknas alla försök på mål som träffar målramen, utom då bollen går stolpe/ribba in och därmed räknas som mål. Skott som träffar målramen flera gånger (t.ex. studsar mellan ribba och stolpe) räknas bara som en träff. Träff i målramen räknas bara för anfallande lag (spelaren som utförde den sista handlingen), även om bollen i målramen kom från en försvarande spelare. Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Alla spel rättas i enlighet med officiell data från Opta.

Två målskyttar

Båda spelarna måste starta för att spel ska gälla. Om någon av spelarna inte startar, annulleras spelen.

Spel på tidsintervall

I vissa matcher erbjuder vi spel på att något ska hända inom en viss tidsperiod, t.ex. tidpunkt för första målet. För att undvika missförstånd; första matchminuten är från 00:00 t.o.m. 00:59, elfte minuten är från 10:00 t.o.m. 10:59, etc. För att vinna ett spel på att ett mål görs under minut 21-30, måste det ske från 20:00 t.o.m. 29:59 på matchklockan.

Lagets bästa målskytt

Mål under ordinarie tid och förlängning räknas. Mål under straffläggning räknas inte. Regler för dött lopp tillämpas.

Totalt under turneringen

Totalt antal mål under turneringen, Totalt antal mål per lag, Lag som gör flest mål - För spel som gäller hela turneringen räknas mål som görs under ordinarie tid och förlängning. För spel på ett specifikt antal matcher på givna datum gäller endast mål under ordinarie tid. Mål under straffläggning räknas inte. Om en match blir uppskjuten, annulleras Totalt antal mål (för en grupp matcher på givna datum).

Straffar under turneringen som inte blir mål/blir mål - Straffar under ordinarie tid, förlängning och straffläggning räknas. Om en straff måste läggas om, räknas inte den straff som dömdes bort.

Dubblar på turneringsseger och bästa målskytt

Spel på den spelare som gör flest mål rättas baserat på den spelare som har gjort flest mål och inte den spelare som vann Golden Boot, och därför gäller reglerna för dött lopp. För mål i turneringen räknas mål som görs i förlängning, men mål som görs i straffläggning räknas inte.

Turneringens bästa spelare

Det här spelet gäller vinnaren av titeln Player of the Tournament (turneringens bästa spelare som väljs av turneringens styrande organ).

Poängavdrag

Vid eventuellt poängavdrag, eller om ett lag går i konkurs, förbehåller vi oss rätten att annullera spel på lag som påverkas av sådant poängavdrag. Våra beslut kommer alltid att vara slutgiltiga i dessa fall.

European Handicap

Om resultatet är lika efter handikapp så är ’Oavgjort’ det vinnande handikappspelet. Om inget odds erbjöds för Oavgjort, blir spelen annullerade.

Matchens spelare

Spel avgörs baserat på det resultat som annonseras av organiserande instans (t.ex. FIFA för VM-matcher). Spelare som deltar i matchen räknas som deltagare. Spel på spelare som inte deltar i matchen annulleras. Om utnämningen delas ut till fler än en spelare gäller regler för dött lopp. Odds kan fås på begäran för spelare som inte har fått odds specificerat. En spelare som inte har fått odds specificerat räknas som vinnare om han utnämns till matchens spelare.

Förväntade mål

Spel rättas baserat på lagens prestation i statistiska kategorier istället för mål. Ett målpoängvärde ges för hörnor, skott på mål (såsom definieras av Opta) och utdelade kort, och vinnare är det lag som får högst poäng. Dessa värden är följande:

  • Skott på mål = 0,2 mål
  • Hörna = 0,15 mål

Exempel: En hypotetisk match mellan Lag A och Lag B med den relevanta matchstatistiken tillämpad kan sluta som följer:

  Lag A Lag B
Skott på mål 5 3
Hörnor 4 1
Förväntade mål 1,6 0,75

I detta exempel räknas Lag A som vinnare, oavsett hur matchen slutar.

Notera: Endast hörnor lagda före fulltid räknas vid rättning av spel. Hörnor som utdelas men inte slås före fulltid räknas inte. 

Alla resultat rättas enligt den slutgiltiga matchstatistiken, som den beskrivs i Optas officiella data.

Förväntad spelarprestation

Spel på förväntad spelarprestation baseras på spelares statistiska prestation i en given match.

Ett målvärde ges för assist, skott på mål och kort, och 'vinnare' är spelaren med högst poäng efter full tid (förlängning räknas inte).

Målvärdena är följande:

  • Assist = 0,4 mål
  • Skott på mål = 0,2 mål

Om en spelare inte startar annulleras spelet. Alla resultat rättas enligt den slutgiltiga matchstatistiken, som den beskrivs i Optas officiella data.

Spelare gör fler mål än motståndarna

Detta spel gäller vem som gör flest mål i matchen: den valda spelaren eller motståndarlaget. Om den valda spelaren inte deltar i matchen så annulleras spel på den spelaren. Om spelaren deltar i någon del av matchen så gäller spelet. Om det blir oavgjort (den valda spelaren gör lika många mål som motståndarna) så rättas spel som förlorande.

Definitioner

  • Assist

Assist definieras som den sista beröringen (pass, skottpass eller annan beröring) som leder till att mottagaren gör mål. Om den sista beröringen styrs av en motståndare får initiativtagaren endast assist om mottagaren bedöms ha fått tag i bollen även om styrningen inte hade ägt rum.

Självmål, direkta frisparkar, mål direkt på hörnor och straffar räknas inte för assist.

Alla resultat rättas enligt den slutgiltiga matchstatistiken, som den beskrivs i Optas officiella data.